دکتر جواد عینی پور

دانشیار روان شناسی تربیتی- عضو هیئت علمی

دکتر جواد عینی پور

دانشیار روان شناسی تربیتی- عضو هیئت علمی

دکتر جواد عینی پور


رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

نشانی کانال ها
eitaa.com/drjavadeynypour
t.me/dreynypour
-------------------------------
نشانی رایانامه: j.eynypour@gmail.com

نظریه ملانی کلاین یکی از نظریه‌های مهم در روانکاوی و روانشناسی رشد است که به بررسی روابط اولیه فرد با اشیای مهم، به ویژه مادر، می‌پردازد. کلاین به عنوان یکی از بنیان‌گذاران نظریه روابط شی (Object Relations Theory) شناخته می‌شود و تأکید دارد که تجربیات اولیه کودک با مراقبان خود، به ویژه مادر، تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری شخصیت و روابط بین فردی در بزرگسالی دارد.

مفاهیم اصلی نظریه ملانی کلاین

روابط شی

کلاین معتقد است که روابط اولیه کودک با اشیای مهم، به ویژه مادر، الگوهایی را برای روابط آینده فرد ایجاد می‌کند. او دو سائق اصلی را در نظر می‌گیرد: غریزه زندگی و غریزه مرگ. این سائق‌ها بر تعاملات کودک با محیط اطرافش تأثیر می‌گذارند و به او کمک می‌کنند تا بین تجربیات خوب و بد تفکیک قائل شود.

مواضع پارانوئید-اسکیزوئید و افسردهوار

کلاین دو موضع اساسی را معرفی می‌کند:

  1. موضع پارانوئید-اسکیزوئید: در این مرحله، کودک احساسات خود را به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌کند. این تقسیم‌بندی به او کمک می‌کند تا با اضطراب‌های ناشی از غریزه مرگ مقابله کند.

  2. موضع افسردهوار: این موضع بعد از تجربه‌های مثبت و رشد سالم شکل می‌گیرد و به کودک کمک می‌کند تا احساسات خود را به طور کامل‌تر و یکپارچه‌تر تجربه کند.

درونی‌سازی

کودکان تجربیات خود را در قالب تصورات ذهنی درونی‌سازی می‌کنند. این فرایند شامل جذب ویژگی‌های مثبت و منفی از اشیای مهم است که در نهایت بر نحوه تعامل آن‌ها با دیگران تأثیر می‌گذارد.

پیام ها  (۰)

هیچ پیامیی هنوز ثبت نشده است

ارسال پیام

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی